3

Duster-ul, B-Max-ul si economia

Dacia Duster sau nava amiral a salvarii, a ceea ce a mai ramas din economia Romaniei, a fost actualizat in luna octombrie cu un facelift. Pe langa elementele de exterior modificate, noul Duster vine cu senzori de parcare montati din fabrica, limitator de viteza, cruise control, sistem de navigatie MediaNav, precum si sistemele de siguranta ASR-ESP, asistenta la franarea de urgenta si patru airbaguri disponibile standard pe toate modelele.

Intr-o perioada in care se vorbeste mult, se protesteaza si mai mult si se fac o sumedenie de promisiuni in van, a aparut ca din neant o stire, culmea, despre cresterea economica din Romania in raport cu celelalte tari europene. Intr-adevar cresterea de 1,6% poate parea o nimica toata, dar daca raportam la celelalte state membre vom observa cu stupoare ca nu e chiar asa. Pe langa faptul ca cele mai multe tari au inregistrat o crestere economica net inferioara Romaniei, tari ca Italia, Franta si chiar Germania (cea mai puternica economie din acest moment in Europa) au inregistrat incetiniri ale cresterii economice sau chiar contractii. Cresterea inregistrata de Romania nu se datoreaza in mod special agriculturii, cum se preconiza la un moment dat, lucru care a fost mediatizat tocmai pentru ca doar aici se puteau lauda alesii tarii ca au contribuit cu ajutoarele de stat, de data asta, date oarecum la timp, ci mai degraba celor doi constructori de automobile de la noi, Dacia si Ford.

Duster + B-Max

Sa vorbim mai intai de Ford, cel din urma constructor venit pe plaiurile mioritice, mai exact la Craiova unde produce modelul B-Max care a fost desemnat drept cel mai bine vandut monovolum compact la nivel european in primul semestru al anului 2013. Dupa ce in ultima parte a anului trecut a fost nevoit sa scada drastic volumul de productie, acum productia se apropie iar de 400 de vehicule pe zi. Modelul de familie B-Max a atins o cota de vanzari de 15.8% pe segmentul monovolumelor compacte în Europa în primele sase luni ale anului 2013, cu 38.000 de vehicule vandute in Europa.

Dacia, de cealalta parte, s-a consacrat deja ca lider al segmentului low-cost in Europa, modelele sale fiind foarte apreciate pentru raportul calitate-pret si pentru sinceritatea lor (fac exact cat promit ca fac). Astfel Dacia a vandut in primele sapte luni ale acestui an 250.000 de vehicule (Logan, Sandero, Sandero Stepway, Duster, Dokker, Dokker Van si Lodgy), dintre acestea liderul detasat fiind modelul Duster cu 71.000 de vehicule vandute din ianuarie pana in iulie. Vorbesc desigur despre primul model de Duster si sunt foarte curios cum va fi primit la nivel mondial noul facelift, dar avand in vedere istoria modelului pot spune ca va avea, macar, aceeasi priza la public ca si antemergatorul sau.

Din pacate pentru bugetul Romaniei din cele aproape 300.000 de vehicule produse de cele doua uzine, in primul semestru al anulul, in Romania Dacia a vandut doar aproximativ 10.000 de unitati din toate modelele sale, iar Fordul B-Max s-a vandut in doar 250 de unitati. Daca in cazul Ford pot sa “dau vina” pe faptul ca la uzina de la Craiova se produce doar un model, in cazul Dacia nu pot sa spun decat ca este vina prejudecatilor romanior si etichetei invechite aplicata eronat tuturor modelelor producatorului autohton. Bine macar ca ne pot evalua altii munca la adevarata valoare si ii felicit pe aceasta cale pe cei aproximativ 240.000 de straini care, in primele sase luni din 2013, nu au vazut in modelele Dacia “cazane”, “cutii”, “tractoare” etc. Am scris mai sus “din pacate” pentru ca, daca macar jumatate din volumul de productie al celor doua uzine s-ar fi vandut in Romania, cresterea economica ar fi putut sa fie mult mai mare.

Lasand la o parte cifrele, analizele si comparatiile, trebuie sa intelegem ca in spatele oricarei cresteri economice este munca oamenilor, in cazul de fata a celor cateva mii de angajati ai celor doua uzine de automobile.

Andrei

3 Comments

  1. bine ca dai in altii, da’ tu cand ti-ai luat masina noua ai ales sa-ti cumperi de la nemti in loc sa sustii productia autohtona.

    huaaa!!

    • Am luat 3 masini din productia autohtona in ultimii 5 ani, era loc si pentru altceva :)). Si de luat, m-am luat de cei care nici macar nu se uita la modelele romanesti din preconceptii sau alte motive bizare.

  2. Eu as alege Dusterul este masina Romaneasca, duce la strazile din romania, in momentul de fata am un Logan si chiar imi fac treaba super cu el.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *